Vieren

Je weet nu dat positieve emoties het vormen van gewoontes versterkt. Je succes vieren is de beste manier om een positief gevoel te creëren. Daarmee kun je je nieuwe gewoonte verankeren. In het filmpje leerde je dat de stof dopamine een rol speelt. Bij de Hersenstichting kun je meer lezen over dopamine. De conclusie van wat ik net vertelde is:

  • Belonen werkt
  • Beloon met een positieve emotie = vieren
  • Vier direct (Nee, niet met chocolade 😉)
  • Vier zoals het bij jou past

We gaan nu oefenen met vieren. Ja echt!

Foto door Steve Johnson Pexels

Stel je voor: je zit op kantoor en je wil een prop papier weggooien. De prullebak staat een heel eind van je bureau. Veel verder dan je eigenlijk kan gooien en het is echt maar een klein prullebakje. De kans dat je de prop er in één keer in mikt is nihil. Je mikt zorgvuldig en de prop gaat met een prachtige boog door de lucht en landt midden in de prullenbak. Een perfect worp. Je collega’s zagen ook wat voor een kunststukje je leverde. Wat doe en denk je op dat moment? (N.B. stel je vooral geen collega voor die dan zegt: “je kunt beter naar de prullebak lopen, want dan heb je meer beweging.”)

In de volgende opdracht ga je bepalen hoe jij je successen op je werkvloer gaat vieren. Je hebt zo meteen welke viering dopamine vrijmaakt om dat fijne gevoel van succes te koppelen aan de nieuwe gewoonte.

Zo, je hebt nu een top-3 van mooie vieringen? Ik zou zeggen probeer ze alle drie een paar keer uit. Hoe voelt het?

Help?! Ik voel niks. Ik voel het succes niet?!  Geeft niks, want:

  1. Het werkt toch, zo werkt ons gedragsysteem. De dopamine komt toch vrij.
  2. Vieren is een vaardigheid. Je kunt het gewoon oefenen.
  3. Misschien ben je wat te kritisch op jezelf. Wie weet als je iets milder bent, mag je ook blij zijn met kleine successen.

Nog steeds bezwaren tegen vieren? Joh, het is gratis en bovendien leren we door te vieren om aardig voor onszelf te zijn. Een vaardigheid die je bijna niet genoeg kunt oefenen. Hoe dan ook, we gaan nu een succesrecept maken voor jouw gewoonte om minder te zitten en meer te bewegen op het werk.

Scroll naar top