Triggers

Behalve dat je gemotiveerd moet zijn en het makkelijk genoeg moet zijn om een nieuwe activiteit altijd te kunnen uitvoeren, wil een trigger nog wel eens helpen. Een trigger is iets dat je eraan herinnert dat je je nieuwe activiteit moet uitvoeren. Schrijf het op je hand. Zet een wekker. Een geeltje op je scherm. Een piepje van je telefoon. Het zijn allemaal manieren om je te herinneren aan je nieuwe gedrag. Hieronder staan nog een paar manieren die je triggeren in actie te komen.

  1. Lukt het je alleen niet goed om actiever te zijn of beweeg je het liever samen? Kijk wat je met collega’s (bij thuiswerken ook huisgenoten, buren of vrienden) kunt afspreken en hoe je elkaar kunt stimuleren, bijvoorbeeld door beweegbuddy’s te worden. Of maak er een teamactiviteit van. Zoals op vaste momenten wat oefeningen doen met het hele team of een collega.
  2. Gebruik een app of een timer om je eraan te herinneren om op te staan of te bewegen tijdens werk. StandApp is er zo eentje. Hij bevat ook een aantal eenvoudige oefeningen die je aan je bureau kunt doen. 
  3. Gebruik een stappenteller op je telefoon, een Activity Tracker of Smartwatch om gedurende de dag bij te houden hoeveel je beweegt. Deze meten je activiteit. Ga uitdagingen hierover aan met collega’s, dat werkt extra motiverend. Vaak heeft je telefoon al een gezondheidsapp die dit bijhoudt. 
  4. Er zijn veel apps beschikbaar die beweging stimuleren, zoals Ommetje en StepsApp. Check de app store in jouw telefoon voor apps en zoek op trefwoorden zoals ‘bewegen’, ‘fit’, ‘sport’ en ‘gezond’.

Het kan nog beter, echt!

Triggers zijn handig, maar worden op een gegeven moment sleets. Na een tijdje kijk ik gewoon langs zo’n geeltje. Ik denk dat er nog een betere manier is mezelf op langere termijn een nieuwe gewoonte aan te leren. Iets waar ik niet meer over nadenk. Ik wil namelijk dat mijn nieuwe activiteit een gewoonte wordt. Ik ga je in de volgende module een recept geven met drie ingrediënten geven om je nieuwe gedrag te verankeren.

Scroll naar top