Welke mogelijkheden zijn er

Wat kun je doen?

Voor mensen met zittende beroepen is het advies om het zitten ieder half uur kort te onderbreken met staan, lopen of bewegen. Deze korte onderbrekingen lijken namelijk al een gunstig effect te hebben op cardiovasculaire risicofactoren.1 Hoewel de optimale duur en frequentie van deze onderbrekingen niet precies is aan te geven, adviseren experts ‘iedere 20-30 min even opstaan of lopen’.2 Beperk het staan echter tot 1 uur aaneengesloten of 4 uur totaal per dag. Anders loop je daar weer een risico om klachten te krijgen.

Het motto is duidelijk: varieer frequent van werkhoudingen en zorg voor voldoende beweegmomenten. Dit doen en blijven doen is minder vanzelfsprekend dan het lijkt.

Staan

Je zou bijvoorbeeld staand kunnen bellen. Staand typen is problematischer. Vanaf de basisschool zijn we namelijk geconditioneerd om stil te zitten voor bepaalde taken, zoals schrijven. De hersenen kunnen bepaalde activiteiten het beste aansturen, als het lichaam zit. Dit is voornamelijk het geval bij fijne motorische vaardigheden. Daarom is het van belang om meer bewust te kiezen voor beweegmomenten. Wat denk je van naar het toilet gaan op een andere verdieping dan waar je werkt? Of je uitrekken na elk mailtje of telefoontje? Er zijn zoveel mogelijkheden. Zelfs als je achter je bureau moet blijven zitten. Kijk maar, hier word ik wel blij van (de tekst loopt door onder het filmpje):

Dit filmpje is ontleend aan het YouTube kanaal van Wehkamp.nl.

In de volgende les ga je kiezen wat jij fijn vindt om minder te zitten en meer te bewegen.

Ik ben zelf niet van de deskbikes, walkdesks en bureauverhogers die je telkens moet instaleren.  Ik vind ze vooral omslachtig. Maar wie ben ik 🙂 Dan lijken een dartbord, tennistafel of tafelvoetbalspel me leuker thuis of op kantoor.

Scroll naar top